Uutuus: Rela-maitohappobakteeri omenan makuisena

Tutkimus: päivittäin nautittu maitohappobakteeri hyödyllisin

Rela-maitohappobakteerivalmisteiden tuoteperhe laajenee omenanmakuisella purutabletilla, joka sopii koko perheen päivittäiseen käyttöön. Rela-tuotteiden sisältämä Lactobacillus reuteri Protectis® –maitohappobakteeri on elimistölle luontainen bakteeri ja yksi maailman tutkituimmista maitohappobakteerikannoista. Maitohappobakteerien säännöllinen, päivittäinen käyttö edesauttaa bakteerikannan asettumista suolistobakteeristoon pysyvästi.

Eri ihmisten suolistobakteeristossa on isoja eroja. Bakteerikantaan vaikuttavat ennen muuta ravinto, mutta myös lääkekuurit ja stressi. Maitohappobakteerit vaikuttavat elimistössä monipuolisesti, vaikka suuri osa – jopa noin 1,5 kiloa bakteereista sijaitsee suolistossa.

Hyviä bakteereita pitää ruokkia ja nauttia päivittäin

Arjen kiireissä suolisto on kovilla, sillä etenkin antibioottikuurit, virukset, huonot bakteerit ja stressi koettelevat jatkuvasti suoliston hyvinvointia. Aikuisen ihmisen suolisto on pinta-alaltaan yhden tenniskentän kokoinen ja kätkee poimujen sisään jopa yli tuhat erilaista bakteeria. Bakteerit jakautuvat karkeasti hyökkääjiin ja puolustajiin, joiden lisääntymistä voi itse hallita. Hyviä bakteereita voi ruokkia tuoreilla kasviksilla ja täysjyväviljoilla, kun taas huonot bakteerit elävät ja lisääntyvät rasvoista ja sokereista. Olet mitä syöt -sanonta pätee myös bakteereihin ja siksi maitohappobakteereita kannattaa sekä nauttia että ruokkia osana arjen muita rutiineja.

Kliininen tutkimus: säännöllinen käyttö tehokkainta

Rela-tuotteet s isältävät kliinisesti tutkittua Lactobacillus reuteri Protectis® -bakteerikantaa, joka on alunperin eristetty äidinmaidosta ja kuuluu maailman tutkituimpiin maitohappobakteerikantoihin. Sen on todettu esiintyvän luonnostaan mm. ihmisen suolistossa (paksu- ja ohutsuolessa), suussa, äidinmaidossa ja vaginassa. Koska se on ihmiselle luontainen, sillä on hyvät mahdollisuudet asettua osaksi suolistobakteeristoa.

Tutkimusten* mukaan Lactobacillus reuteri Protectis® -maitohappobakteeri säilyy ruoansulatuskanavassa jopa 56 päivää maitohappobakteerivalmisteen nauttimisen jälkeen. L.reuterin asettuminen pysyvästi merkittäväksi osaksi suoliston normaalia bakteerikantaa edellyttää valmisteiden päivittäistä käyttöä. L. reuteri -maitohappobakteeri on tutkimuksissa todettu turvalliseksi käyttää kaikissa ikäryhmissä vauvasta vaariin. Sitä on tutkittu myös herkillä kohderyhmillä, kuten keskosilla, tulehduksellisista suolistosairauksista kärsivillä sekä syöpäpotilailla.

Rela-tuotteet sisältävät eläviä ja kylmäkuivattuja maitohappobakteereita, joita voidaan nauttia päivittäin. Monipuolisesta tuoteperheestä löytyy purutabletteja sekä tippoja. Purutablettien makuvaihtoehtoja ovat sitruuna, mansikka ja nyt uutuutena, raikas omena.

Verman

Oy Verman Ab on vuonna 1987 perustettu suomalainen lääkealan perheyritys. Yritys tarjoaa korkealaatuisia tuotteita terveyden edistämiseen ja hyvinvointiin. Vermanin tuoteryhmät ovat itsehoitolääkkeet, reseptilääkkeet, ravintolisät sekä terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet. Verman on markkinajohtaja useissa itsehoitovalmisteiden tuoteryhmissä, kuten maitohappobakteereissa, rautavalmisteissa, allergialääkkeissä, laktaasientsyymeissä ja ruoansulatusentsyymeissä. Tunnetuimpia tuotemerkkejä ovat Rela Tabs ja Drops, Minisun, Obsidan, Heinix, Lactrase ja Nogasin.

Tutkimusviitteet:

* Valeur et al.Colonization and immunomodulation by Lactobacillus reuteri ATCC 55730 in the human
gastrointestinal tract. Appl Environ Microbiol. 2004 Feb;70(2):1176-81

Kati Murto, Senior Marketing Manager